maandag 5 maart 2012

Dag 1: Zenmomenten

Mijn eerste dag zit erop en ik vond het super! De kleuters waren razend enthousiast om samen met mij de kijk en luisterhoek te ontdekken. Vooral het idee dat ze, komende weken,  zelf aan de slag mogen gaan met fototoestellen, camera's en de digitale recorders deed het enthousiasme stijgen.

Toen ik samen met de juf de kleuters ging halen op de speelplaats, wisten de kleuters al hoe laat het was. De kleuters wisten namelijk al wat ze konden verwachten, want vorige week maandag had ik hen al iets verklapt over wat ik met hen kwam doen. Vandaag ging ik daar verder op in en had ik hun volledige aandacht.

Vandaag stond vooral het introduceren van de kijk en luisterhoek en de bijhorende zenmomenten centraal. Na het keuzeproces ging ik onmiddellijk aan de slag met vier kleuters.

Ik ging van start met het uitleggen van de pictogrammen en de materialen die we in de hoek konden terug vinden. De kleuters luisterden aandachtig, maar wilden zo snel mogelijk overgaan tot het experimenteren met de materialen. Ik moest hen teleurstellen, want vandaag werd er enkel gewerkt met de digitale recorder. Naarmate ze de functie van het toestel door hadden, deed het andere materiaal er niet meer toe.

Voorafgaand aan het experimenteren met het materiaal, deed ik drie zenmomenten van één minuut op drie verschillende plaatsen. Dit was voor de kleuters helemaal nieuw. Ik vertelde hen dat we vooraleer we met het dictafoontje (zoals we het noemen in de klas) aan de slag gingen het belangrijk was dat we eerst eens gingen leren luisteren. Daarbij vroeg ik hen hoe we het best konden gaan zitten om goed te kunnen luisteren. De ideeën waren eerlijk gezegd wat pover, maar er zaten er wel tussen die bruikbaar waren.
Na elk zenmomentje liet ik de kleuters vertellen wat ze allemaal gehoord hadden. Hierbij bleven de kleuters vooral hangen bij het benoemen van de bron dat het geluid produceerde. Ondanks ze zich bleven vasthouden aan de bron waren ze telkens zeer geconcentreerd wanneer ze moesten luisteren.
Na de drie zenmomenten liet ik elke kleuter, om de beurt, op pad gaan om een geluidje op te nemen. Op die manier kwam ik tegmoet aan hun behoefte om met het materiaal te experimenteren en leerden ze de werking ervan kennen.

In de namiddag deed ik deze activiteit opnieuw, maar dan met vier andere kleuters. Niet zo verschillend van de vorige groep vroegen ook zij meteen om met de apparaten te experimenteren. Daarnaast bleven zij ook vooral bij de bron van het geluid hangen.

Zo dit was zo ongeveer mijn dagje. Op naar het volgende!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten