maandag 12 maart 2012

Dag 6 introductie tuxpaint en fotograaf van de dag

Vandaag begon ik de dag met een filmpje over het inbinden van boeken. Op die manier ondersteunde ik de opstart van het thema boeken audiovisueel. In de helft blokkeerde het filmpje plots en dat vond ik heel jammer. Doordat ik het filmpje zelf al enkele malen had bekeken, heb ik het in mijn eigen woorden verder vertelt aan de kleuters. Achteraf stelde ik enkele vragen over het begin van het filmpje en over hetgeen wat ik hen had verteld. Op zo goed als al mijn vragen kreeg ik een juist antwoord. Ik ga er dus vanuit dat de kleuters het filmpje goed begrepen hebben. Nu nog zien of ze het tegen morgen ook nog allemaal weten, want dan moeten ze het proces aan de hand van foto's in de juiste volgorde leggen.

Daarna heb ik een fotograaf van de dag aangeduid, want vanaf vandaag leg ik mijn focus op beeld. Per dag worden er twee fotografen uitgekozen en die mogen dan één keuzeproces lang foto's trekken van alles in de klas. Op het einde van de dag werd er één foto gekozen. Hieronder kan je zien welke foto het vandaag geworden is.


Fotograaf Arne

Het kiezen en bekijken van alle foto's verliep vrij chaotisch doordat de kleuters voortdurend in elkaars zicht zaten. Hopelijk verloopt dit morgen op een veel kalmere manier. Naast het kiezen van de foto van de dag werd er ook teruggeblikt op de ervaringen van beide fotografen. Beide fotografen hadden nog nooit een fototoestel gehanteerd en vonden het fijn om dat eens te mogen doen.
Ze hebben ook alletwee hele mooie foto's getrokken.

Voor de rest van de dag stond het introduceren van tux paint centraal. Aan enkele groepjes van telkens twee kleuters legde ik de werking van tux paint uit. Zo kunnen de kleuters er komende weken zelfstandig mee aan de slag gaan. De kleuters luisterden aandachtig naar mijn uitleg en gingen daarna zelfstandig aan de slag. Ze creërden al heel mooie taferelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten