donderdag 15 maart 2012

Dag 9 fotozoektocht in de klas

Tijdens het onthaal maakte ik de kleuters warm door ze op zoek te laten gaan naar materialen van in de klas. De kleuters kregen per twee een foto van iets uit de klas en moesten dit gaan halen en naar de kring brengen. De kleuters hadden op één na alle materialen goed gevonden. Er was maar één voorwerp dat ze fout hadden meegebracht. Daarom werden ze opnieuw op pad gestuurd. Het duurde niet lang of ze hadden de juiste lepel gevonden.
Deze activiteit werd onmiddellijk gevolgd door het aanduiden van de fotograaf van de dag. In de namiddag werd er weer een nieuwe kleuter gekozen. Door tijdsgebrek konden we vandaag geen foto van de dag bepalen. Daarom heb ik besloten om er morgen twee te kiezen zodat de foto's die vandaag getrokken werden niet voor niets geweest zijn.

Tijdens het keuzeproces ging ik zoals elke dag aan de slag met groepje kleuters. In de voormiddag deed ik met het eerste groepje kleuters een kijktocht op de speelplaats. De kleuters mochten eerst met de voorwerpen uit de schatkist buiten op onderzoek gaan. Nadat ze allemaal gefocust waren op het kijken, bracht ik het fototoestel aan. Ik hoefde de werking ervan al niet meer uit te leggen, omdat ze het allemaal nog wisten van vorige activiteiten. Vooraleer ik de kleuters een opdracht gaf, liet ik ze vrij fotograferen. Nadat iedereen eens aan bod was geweest, kreeg elk duo een opdracht. Ik stuurde de kleuters op pad om op zoek te gaan naar:
  • Letters
  • Cijfers
  • Insecten
  • Blaadjes
De kleuters gingen nauwkeurig te werk en trokken mooie foto's. Af en toe wisselde ze af zodat iedereen de kans kreeg om het fototoestel te hanteren. Na de zoektocht trokken we opnieuw naar onze klas en bekeken we de resultaten. De kleuters vertelden enthousiast over hun ervaringen en lieten vol trots hun foto's zien.

In de namiddag ging ik met een tweede groepje aan de slag. Met hen deed ik een detailszoektocht doorheen de klas. Ik had enkele foto's getrokken waarbij ik heel erg had ingezoomd. De kleuters moesten mij eerst vertellen wat ze zagen en moesten het daarna gaan zoeken. Op twee foto's na verliep dit heel erg snel. De kleuters hadden heel snel door wat het was en wisten het zelfs staan zonder te zoeken. Dat vond ik wel een beetje jammer. Als ik deze activiteit nog eens in de toekomst zou doen dan zou ik foto's trekken van iets minder herkenbare materialen. Daarna heb ik de kleuters zelf op pad gestuurd door de school om zelf detailsfoto's te laten trekken. Toen dat iedereen eens aan bod was geweest, heb ik ze weer allemaal samen geroepen. We zijn dan gaan zitten in ons kijk en luisterhoekje om alle foto's eens te bekijken. Beide groepen mochten dan van elkaar raden wat te hadden gefotografeerd. De meeste foto's die de kleuters getrokken hadden, waren van op het eerste zicht herkenbaar. Soms zaten er eens foto's tussen die heel goed waren ingezoomd en het raden ervan al heel wat moeilijker was. De kleuters gaven spontaan tips aan elkaar om het toch maar te kunnen raden.

Het was weer een fijne dag in K3 A!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten