donderdag 8 maart 2012

Dag 4 de geluidentocht

Deze voormiddag begon ik mijn dag met een klassikale activiteit. Samen met mijn medestudent Eef speelden we samen poppenkast voor de twee derde kleuterklassen. We speelden het verhaal van de gelaarsde kat. Ons spel hadden we met geluid ondersteunt om het zo te laten aansluiten bij onze stage en handelingen te ondersteunen.
 
Volgende geluiden werden er gedurende de poppenkast gebruikt:
  • water
  • stofzuiger
  • roeren in een kookpot
  • piepende deuren
  • geklop op de deur
  • zwemmen
  • geritsel in het gras
  • geloop
  • rollend geluid voor de koets
  • pats voor het vangen van de muis
Na het spel lieten we alle geluiden nog eens apart horen en mochten de kleuters raden bij welke handeling het hoorde. Het was een geslaagde activiteit en vooral nieuw. Zowel voor ons als voor de kleuters.

Na de speeltijd was het tijd voor mijn eerste geluidentocht. In een groep van vier kleuters trok ik de klas uit en liet ik ze per twee op zoek gaan naar twee geluiden. Nadat elk duo twee geluiden had opgenomen, mochten ze het aan elkaar laten horen. Op die manier moesten de groepen van elkaar raden welke geluiden ze hadden opgenomen. Hierna trokken we naar buiten en kregen ze opnieuw dezelfde opdracht. De kleuters waren enthousiast dat ze zelfstandig het dictafoontje mochten bedienen.
Achteraf volgde een gesprek doordat de tijd wat kort was, hebben we hier niet lang bij kunnen stilstaan.
De kleuters vonden heel gemakkelijk iets om geluid mee te maken en verrassend genoeg hervielen ze niet in het geklop. Misschien kwam dit, omdat ik tegen de kleuters in de klas had gezegd dat ze vandaag eens niet mochten kloppen, maar dat ze een andere manier moesten zoeken om geluid te maken.

In de namiddag deed ik ongeveer dezelfde activiteit, maar dan met een concrete opdracht. Ze mochten van mij niet zomaar een geluid opnemen, maar moesten naar iets rood zoeken. Wanneer de kleuters iets rood hadden gevonden, moesten ze uittesten of ze daarmee geluid konden maken. Toen ze iets gevonden hadden, mochten ze het geluidje opnemen en fotograferen.

De kleuters gingen enthousiast tewerk en vonden vele rode dingen waarmee ze geluiden konden maken.
Om de activiteit af te sluiten, liet ik de kleuters de geluiden aan de foto's koppelen. De kleuters wisten nog heel goed welk geluidje bij welke foto hoorde. De kleuters die niet hadden meegedaan aan de geluidentocht, hadden het hier veel moeilijker mee.

Morgen staan er weer heel wat andere dingen op het programma, maar dat ga ik nog niet verklappen. Wil je het weten dan moet je morgen maar eens opnieuw komen kijken ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten