dinsdag 6 maart 2012

Dag 2 de geluidenkoffer

Vandaag was weer een dag vol avontuur. Samen met de kleuters maakte ik kennis met de schatkist van de Markies van Carabas (= geluidenkoffer gelinkt in het thema sprookjes)

Vooraleer we effectief aan de slag gingen met de schatkist, gaf ik de kleuters een korte inleiding om de schatkist in het thema te introduceren. Wat de kleuters niet wisten was dat de schatkist vol zat met kosteloos materiaal zoals: een plastieken buis, een bekertje, een ballon, een cd, een zakdoek, een kurk, een houten stukje, een ping pong balletje, enzovoort.

Deze activiteit stond tweemaal gepland met twee verschillende groepen.
Beide groepen waren niet zo heel verschillend van elkaar op het vlak van het vinden van geluiden.

Groep 1
Na een korte introductie liet ik de kleuters hun oortje op de kist leggen om eens te luisteren naar wat de schatkist ons wilde vertellen. Terwijl alle kleuters hun oortje erop hadden gelegd , tikte ik met mijn hand tegen de kist. Het duurde niet lang vooraleer de kleuters door hadden dat ik diegene was die het geluid produceerde. Ondanks dit voorval begonnen de kleuters toch spontaan te experimenteren met alle materialen van in de schatkist.

Tijdens het experimenteren viel het me op dat de geluiden steeds op dezelfde manier werden geproduceerd. Hierdoor was er onvoldoende variatie in de verschillende geluiden. Ikzelf besloot om de kleuters een handje te helpen en gaf hen enkele voorbeelden om hen verder op weg te helpen. Hierna stuurde ik de kleuters op pad om meer materialen te zoeken waar ze geluiden mee konden maken.

Uiteindelijk gaf ik iedereen de opdracht om uit alle geproduceerde geluiden vier geluiden uit te kiezen om op te nemen. Wanneer elke kleuter een geluidje had gevonden, introduceerde ik het dictafoontje.
Vooraleer we de geluiden effectief gingen opnemen, liet ik de kleuters elk om de beurt experimenteren met het dictafoontje. Op die manier leerden de kleuters de werking van het dictafoontje kennen. Sommige zongen een liedje en anderen vertelde iets.

Toen was het zo ver elk geluidje werd opgenomen en besproken. Toen we de geluiden afspeelde viel het ons op dat het geluid op de achtergrond  overheersende was. Daarom besloot ik om met groep twee een rustigere omgeving op te zoeken.

Groep 2

In deze groep ondernam ik dezelfde stappen als in de eerste groep , maar alleen in een andere omgeving. Ook hier leken alle geluiden op elkaar doordat er steeds dezelfde handelingen werden uitgevoerd. Ik greep net zoals bij de eerste groep in om meer differentiatie te creĆ«ren.

Klassikale reflectie

Onze dag werd afgesloten met een reflectie op alle geproduceerde geluiden. In begin verliep dit vrij moeizaam, maar naarmate de activiteit vorderde werden de antwoorden steeds diepzinniger.

Ik kijk er alvast naar uit om verdere ontwikkelingen te zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten