maandag 19 maart 2012

Dag 11 experimenteren met de camera

Een nieuwe week, een nieuw thema en een nieuw apparaat.
De week werd opgestart met een bezoek aan het kippenhok. Hiervoor nam ik de camera en twee fototoestellen mee. Ik had kleuters aangeduid die voor mij enkele foto's mochten trekken. Omdat de werking van de camera nog niet duidelijk was voor de kleuters, besloot ik om zelf te filmen. Ter plaatsen keken we naar de verschillende kippen en deden we een gezamenlijk zenmomentje. We bespraken wat we gehoord hadden en juf Eef schreef alles op. Daarna koppelde we gevoelens aan die bepaalde geluiden. Sommige kleuters deden dit heel spontaan andere moesten gestuurd worden. Uiteindelijk was het tijd om te vertrekken.

Na de speeltijd introduceerde ik de video camera aan een groepje kleuters. We begonnen met een zenmomentje zoals we in de voormiddag en twee weken terug ook al hadden gedaan. Zo vergeleken we de geluiden van buiten en binnen.
In een groepje van vier kleuters trok ik de klas uit. Ik herhaalde de werking van de vorige apparaten en stelde de video camera voor.
Terwijl ik filmde voerde ik met elke kleuter kleuter apart een kort gesprekje. Hierna bekeken we samen de beelden. De kleuters vonden het grappig en begonnen spontaan te lachen. Ze vonden het gek om zichzelf te zien en te horen. Vervolgens heb ik hun de werking van het toestel uitgelegd zodat ze achteraf zelfstandig aan de slag konden gaan.
Als dat duidelijk was, heb ik iedere kleuter een toestelletje gegeven waarmee hij de opdrachten mocht uitvoeren. Elke kleuter kreeg de kans om met elk toestelletje aan de slag te gaan. De kleuters deden dit heel zelfstandig, maar vergaten soms enkele afspraken die er in het begin gemaakt werden. Zo blijkt het nog steeds moeilijk te zijn om niet te lopen met het apparaatje.

In de namiddag hadden de kleuters een lange bewegingsles waardoor ik niet actief was. Na de laatste speeltijd sloot ik de dag af met het kiezen van de foto van de dag. Doordat er vandaag maar één fotograaf aan de slag was geweest, was de keuze beperkt. Het ging dan ook veel vlotter dan afgelopen dagen. Volgende foto werd verkozen:


Fotograaf Marie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten