dinsdag 13 maart 2012

Dag 7 introductie kijkkoffer

Onze dag begon met een uitgebreid onthaal waarop mijn klassikale impressie volgde. De kleuters moesten van mij enkele foto's, over het inbinden van boeken, in de juiste volgorde leggen. Ondanks enkele onduidelijke foto's, leken de kleuters hier geen problemen mee te hebben. Ik kon hier dus uit afleiden dat de kleuters het filmpje van gisteren goed begrepen en onthouden hadden.

Hierna gingen we over naar het keuzeproces waar ik ook de eerste fotograaf van de dag uitkoos. Daarna ging ik met twee groepen van telkens vier kleuters aan de slag in de kijk en luisterhoek. Ik stelde hen de kijkkoffer voor met volgende materialen:
  •  Brillen in allerlei kleuren en vormen
  • een vergrootglas
  • een lepel
  • een spiegel
  • vier tijdschriften
  • een blinddoek
  • twee maskers
  • één verrekijker
De eerste introductie verliep een beetje stroef. Ik vergat de kleuters de materialen te laten benoemen + de functie ervan mee te delen. Het experimenteren bleef enkel beperkt tot het op en af zetten van de brillen en maskers. De opdracht waarbij de kleuters een persoon uit een tijdschrift moesten imiteren verliep veel vlotter. De kleuters vertelden aan elkaar hoe ze moesten gaan zitten en trokken hiervan enkele foto's. Hieronder het resultaat van groep 2:

Groep 2


Houding die ze moesten imiteren




Ik merkte wel op dat deze activiteit minder uitdaging bood als de geluidenkoffer, omdat deze materialen meer bekend waren voor de kleuters. De kleuters hadden opmerkelijk minder tijd nodig om te experimenteren. Daardoor gaf ik de kleuters in de tweede groep extra opdrachten zoals zoek iets in de klas waar je kan doorkijken en daarna iets waar ze konden inkijken. De kleuters hadden hier echt plezier aan en zochten naar allerlei materialen in de hele klas.

Op het einde van de dag bepaalde we net zoals gisteren de foto van de dag. Alleen verliep het vandaag minder chaotisch als gisteren. Na even wikken en wegen kwamen we tot het volgende besluit:


Fotograaf Kato

Morgen weer een nieuwe dag met een nieuwe fotograaf en een nieuwe foto van de dag :-p


Geen opmerkingen:

Een reactie posten